+4 0749 689 355contact@blackcatmedia.ro...for things that make you purrrr.

Actorii comunicarii in relatiile publice

Home / Comunicare / Actorii comunicarii in relatiile publice

Actorii comunicarii in relatiile publice

   Indiferent de forma pe care o imbraca, orice proces de comunicare are ca elemente caracteristice:

– cei doi parteneri ai comunicarii (un emitator, un receptor);
– un mesaj;
– un cod;
– un canal de transmitere a mesajului.

   In practica relatiilor publice, emitatorul este cunoscut sub numele de organizatie. Din acest motiv, pentru relatiile publice mai este folosita si sintagma “comunicare organizationala”. Termenul de organizatie este generic, incluzand diverse tipuri de institutii: structuri ale puterii (guvernul si ministerele, presedintia, armata, administratia locala), partidele politice, firme comerciale, institutii culturale si sportive, organizatii non-guvernamentale etc. Dupa J. W. Guth si C. Marsh, relatiile publice pot fi practicate in cinci tipuri diferite de organizatii:

agentia de relatii publice – firme independente care presteaza, pe baza de contract, activitatile de relatii publice solicitate de diverse organizatii;

corporatiile – in interiorul marilor grupuri economice exista departamente specializate de relatii publice care se ocupa de publicurile specifice ale acelei companii;

structurile guvernamentale – departamentele de relatii publice sunt organizate in cadrul ministerelor, agentiilor guvernamentale, administratiei locale; ele distribuie informatii referitoare la activitatea acestor institutii si monitorizeaza reactiile presei si starile opiniei publice, reactionand in functie de acestea;

organizatii non-profit – specialistii lucreaza in universitati, spitale, biserici, fundatii, ONG-uri etc., avand ca sarcini relatiile cu presa, cu organizatiile guvernamentale, cu donatorii (fund-raising), cu publicul specific;

consultantii independenti de relatii publice – acesti specialisti sunt angajati de diferite institutii pentru a indeplini, punctual, activitati de relatii publice specifice.

   Specialistii de relatii publice sunt emitatorii de facto ai mesajelor organizatiei, motiv pentru care mai sunt numiti si relationisti sau practicieni.

   Receptorul mesajelor organizatiei este publicul. Acesta este definit ca “grup de oameni legati de caracteristici si preocupari comune si care raspund la fel la anumite probleme”. Exista mai multe tipuri de public, clasificabile in functie de:
pozitia fata de organizatie: interne (cele care activeaza in interiorul organizatiei)
externe (cele care sunt plasate in afara acesteia);
atitudinea fata de organizatie: sprijinitori, oponenti si neutri;
prezenta in organizatie: traditionali (acel public care este deja legat de organizatie) si viitori (acel public care va putea deveni interesat de organizatie).

   Publicurile traditionale ale organizatiei sunt:
– mass-media (presa locala si nationala, scrisa si audiovizuala, specializata si generalista);
– angajatii;
– membrii (top si middle-management, board-uri si comitete de conducere, membri onorifici, pensionari si consilieri);
– comunitatea (organizatii comunitare – politie, biserica, lideri de opinie din aceste medii – educatori, edili locali, oficialitati locale, bancheri, lideri etnici);
– institutii guvernamentale;
– investitorii;
– consumatorii.

   Canalele de transmisie prin care mesajele organizatiei ajung la public sunt de trei tipuri:
media controlate: acestea reprezinta canalele asupra carora specialistii in relatii publice isi pot exercita controlul asupra continutului mesajului, asupra momentului si locului de distribuire. Exemple: newsletter-urile, scrisorile, brosurile, site-urile web, cuvantarile publice, materiale promotionale (audio-video si tiparite),
media necontrolate: in aceasta categorie intra intregul sistem mass-media (agentiile de presa, presa scrisa, radioul, televiziunea). Specialistii in relatii publice nu mai au controlul asupra mesajului final.
evenimentele speciale: sunt concepute si executate de organizatie pentru a crea relatii privilegiate cu publicurile ei importante (sponsorizarile, crearea de centre de training, conferinte, seminarii, decernari de premii, zilele portilor deschise, concerte, aniversari).

   Dupa T. Hunt si J. E. Grunig, de-a lungul istoriei lor, relatiile publice s-au dezvoltat in cadrul mai multor modele de comunicare:

– modelul agentului de presa: in cadrul acestui model, comunicarea este realizata intr-un singur sens, de la sursa catre receptor, fara a se tine seama de specificul sau asteptarile publicului; scopul principal al emitatorului este acela de a controla publicul si de a-si face cat mai multa publicitate;

– modelul informarii publice (public information): acest model isi propune difuzarea catre public a unor informatii corecte si adevarate, dar comunicarea este in continuare unidirectionala;

– modelul comunicarii bilaterale asimetrice (2-way asymmetric): comunicarea se desfasoara in doua sensuri, adica organizatie – public si public – organizatie; astfel se tine seama de feedback-ul publicului, iar mesajele sunt construite in functie de acestea;

– modelul comunicarii bilaterale simetrice (2-way symmetric): in acest model comunicarea se desfasoara tot in doua directii, dar acum se tine seama de reactiile publicului pentru a se schimba comportamentul organizatiei.

Black Cat Media
Black Cat Media
Dezvoltare website-uri in Wordpress, platforme de e-shopping, copywriting, Social Media, SEO, marketing si comunicare. Toate aici, la Black Cat Media.
Recommended Posts
Contacteaza-ne

Trimite-ne un e-mail si-ti vom raspunde in cel mai scurt timp posibil. Multumim pentru vizita!

Start typing and press Enter to search

Relatiile Publice PR Comunicare Black Cat Mediaproductie publicitara video